Učiliště martin

Poslání: Základy řemesla jako cesta k samostatnosti

Poslání školy

Základy řemesla jako cesta k samostatnosti.

Učiliště Martin je pražským soukromým středním odborným učilištěm bez školného pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Studium ve třech oborech – Keramická výroba, Textilní a oděvní výroba a Zahradnické práce – zaměřujeme na dobré ovládnutí základních řemeslných dovedností s vědomím zdravotních omezení našich žáků.

Stáhněte si celý dokument POSLÁNÍ – VIZE – HODNOTY v plné či zjednodušené verzi.

Vize školy

Základy řemesla
Naše žáky nácvikem kombinace dovedností podporujeme v dobrém ovládnutí nejen oborových, ale také obecných řemeslných základů a procesů tak, abychom našim absolventům rozšiřovali možnosti jejich profesního uplatnění.

Podporující prostředí
Na všech oborech pracujeme v malých týmech složených z vyučujících všeobecných a odborných předmětů, vyučujících odborného výcviku, asistentek a asistentů pedagoga. Propojujeme se napříč obory. Důležitá je pro nás formální i neformální komunikace se zákonnými zástupci. Školu udržujeme moderně vybavenou jak řemeslnými, tak všeobecnými pomůckami a nástroji. Snažíme se o praktický přístup k digitalizaci výuky prostřednictvím technologií srozumitelných pro naše žáky.

Individualita žáka
Klademe důraz na to, že naše žáky opravdu dobře známe. Hledáme a posilujeme silné stránky, zájmy našich žáků a vše zasazujeme do rámce jejich zdravotních omezení. S žákem, zákonnými zástupci, pedagogickými poradnami, centry, i dalšími subjekty intenzivně komunikujeme, abychom rozvoj žáka vedli citlivě, ale směrem ke konkrétním cílům.

Kolektiv
Naši pozornost velmi zaměřujeme na schopnost našich žáků pracovat v různorodých kolektivech. Jsme přesvědčeni o tom, že je to cesta k jejich většímu začlenění do běžného života. Známe se a inspirujeme se napříč ročníky a obory.

Kreativita
Při rozvoji základních řemeslných dovedností vždy žákům dáváme dostatečný prostor pro vlastní vyjádření a tvůrčí přístup. Dáváme pozitivní, upřímnou zpětnou vazbu a vedeme žáky k vlastnímu kritickému pohledu na vlastní práci a pomáháme jim hledat oblasti k vlastnímu rozvoji.

Stáhněte si celý dokument POSLÁNÍ – VIZE – HODNOTY v plné či zjednodušené verzi.

Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Podpora žáků se SVP je zajišťována následujícím způsobem:

  • zohlednění specifik vzdělávané cílové skupiny v ŠVP
  • speciálně pedagogické vzdělání pedagogických pracovníků, které je průběžně rozvíjeno a doplňováno
  • úzká spolupráce s téměř s více než 25 školskými poradenskými zařízeními při tvorbě, aplikaci a vyhodnocování Doporučení podpůrných opatření (DPO)
  • zvyšování kvality vedení žákovské dokumentace s důrazem na zachycování detailního průběhu vzdělávání
  • individualizovaná úprava metod a forem výuky dle DPO, obecně platných speciálně-pedagogických zásad a aktuální situace žáka a žákovského kolektivu
  • individualizace hodnocení žáků jak prostřednictvím sumativního, tak formativního hodnocení, a to jak průběžně, tak na konci pololetí
  • aktivní využívání dalších podpůrných opatření v následující struktuře
    • asistenti pedagoga
    • tvorba individuálních vzdělávacích plánů
    • prodloužení délky vzdělávání
    • využívání kompenzačních pomůcek
    • úprava podmínek přijímací a závěrečné zkoušky dle DPO a metodiky CERMATu
    • částečné či úplné uvolňování žáků z výuky ze zdravotních či dalších důvodů (vždy na základě žádosti a s dobrým porozuměním důvodům)
  • spolupráce se zákonnými zástupci, institucemi a dalšími podpůrnými organizacemi

Historie školy

Učiliště Martin existuje již od roku 1992.

Pracoviště školy

V roce 2025 jsme se přesunuli z Žižkova a Komořan na Bohušovickou 230/12, Praha 9 – Střížkov. Využíváme celý prostor 1. patra budovy a část přízemí s vlastním vchodem. Stravování zajišťujeme ve vlastní výdejně. Praxe realizujeme v odborných učebnách přímo na tomto pracovišti, zahradnické praxe také na několika pracovištích externích. Pro výuku tělocviku využíváme okolní sportoviště a tělocvinu Tělovýchovné jednoty Střížkov.

Proč u nás studovat

  • jste uchazečkou / uchazečem se speciálními vzdělávacími potřebami
  • máte zájem o studium v řemeslném oboru keramik, tkalec nebo zahradník
  • hledáte přátelské, propojené a komunikativní prostředí s individuálním přístupem pedagogů, který se nezaměřuje na výkon, ale posilování vašich silných stránek

Přijímací řízení

Informace o aktuálním přijímacím řízení jsou zveřejněny v sekci Zájemci o studium.

Přijímací řízení  je složeno z:

  • motivačního pohovoru
  • krátkého písemného testu
  • ukázky manuální zručnosti

Při přijímacím řízení vycházíme z nejaktuálnějšího doporučení školského poradenského zařízení. Jsme si vědomi psychické náročnosti dané situace, a tak přijímací řízení probíhá v klidném, přátelském prostředí.

Partnerství a spolupráce

Centrum MARTIN o.p.s pomocí pestré nabídky individuálních a skupinových aktivit nabízí mladým lidem další vzdělávání, přípravu při hledání zaměstnání a zdokonalování svých dovedností a znalostí. Pro klienty našich sociálních služeb je připravena široká nabídka činností, jejichž pomocí mají možnost poznávat a rozvíjet své zájmy a dovednosti a tím zvyšovat svoji soběstačnost a sebevědomí. Motivujeme mladé lidi k činnosti a tím předcházíme potenciálním nežádoucím iniciativám pramenícím z nevyplněného volného času.

Společnost má ve svých zakládacích dokumentech definován cíl, kterým je zaměstnávání a sociální začleňování osob se zdravotním postižením na trh práce. Zaměstnancům je poskytována podpora dle jejich specifických potřeb a jsou zapojeni do rozhodování o směřování podniku.

Jiní o nás

Videohospitace NPI

Pohled z dílny Národního pedagogického institutu na spolupráci vyučujících a asistentů pedagoga na oboru Keramická výroba. Natočeno v prosinci 2024, zveřejněno včetně doplňujících informací dne 26. 3. 2025 na stránkách zapojmevsechny.cz