Souvislé projekty KERAMIKA: Inspirace historií, přírodou i řemeslem

24. 05. 2025
1-K (ročník 2023-24) | 2-K (ročník 2022-23) | 3-K (ročník 2021-22) | Aktuality | Keramici | Učiliště Martin

V týdnu od 19. do 23. května 2025 se žáci všech tří ročníků našeho oboru zapojili do tematických souvislých projektů zaměřených na keramiku. Každý ročník se věnoval jiné oblasti, a společně jsme tak vytvořili pestrý program plný tvoření, poznávání a inspirace z historie i současnosti.

Součástí projektového týdne byly dvě tematické exkurze. V úterý jsme navštívili Národní technické muzeum, kde jsme se zaměřili především na expozici věnovanou těžbě surovin. Žáci se zde seznámili s historickými i moderními těžebními stroji, které v minulosti hrály zásadní roli i ve výrobě keramiky. Nechyběla ani návštěva oddělení automobilů a letectví, která u mnohých vzbudila velký zájem.

V pátek jsme se vydali do Národopisného muzea, kde jsme si prohlédli expozici tradiční české keramiky a porcelánu. Studenti zde hledali souvislosti mezi regionálními zdobnými technikami, materiály a kulturními zvyklostmi.

Každý ročník měl svůj vlastní projektový úkol. První ročník se zaměřil na historické artefakty, a tak žáci modelovali například Věstonickou Venuši, čímž se blíže seznámili s prehistorickým uměním a symbolikou. Druhý ročník pracoval s tématem přírody a ekologie – inspirovali jsme se strukturami v přírodě a vytvořili skupinovou vázu, do jejíž povrchu se otiskla kůra stromu, na nějž jsme přiložili plát hlíny. Výsledný reliéf byl překvapivě detailní a organický.

Třetí ročník se věnoval tradičnímu řemeslu a výrobě cihel – žáci si vymodelovali tři různé typy: historickou vepřovici (z hlíny s příměsí papírové slámy a kávové sedliny), červenou cihlu ze šamotové hmoty a bílou variantu z jemné kameninové směsi. Na závěr jsme porovnávali jejich vzhled, strukturu a diskutovali o výhodách a nevýhodách jednotlivých typů. V rámci tohoto tematického bloku jsme se rovněž zaměřili na zakázku projektu Akce cihla, která propojuje kreativní činnost s důležitou společenskou myšlenkou pomoci lidem s mentálním postižením.

Teoretická část projektů byla prohloubena sledováním dokumentárních filmů, například o Velké čínské zdi nebo terakotové armádě, kde si žáci zapisovali klíčové informace. Během týdne také vyplňovali pracovní listy, kreslili návrhy svých výrobků a tematika byla přenesena i do výuky teoretických předmětů.

Celý projektový týden ukázal, že keramika není jen o práci s hlínou, ale o hlubším pochopení kultury, přírody, společenských přesahů a technologických procesů.

👉 Klikněte na „celou galerii“ a prohlédněte si fotografie rozdělené podle ročníků!